Mecanismele prin care stresul iti afecteaza memoria

Mecanismele prin care stresul iti afecteaza memoria />

Ti s-a intamplat vreodata sa te blochezi in timpul un examen, in fata unei decizii greu de luat sau pur si simplu incercand sa-ti amintesti repede unde ai pus un anumit obiect? Ti s-a intamplat sa te chinui sa inveti ceva si sa simti ca nu te poti concentra deloc, ca memoria nu te ajuta? Asa cum probabil ai presupus deja, de vina este, cel mai probabil, stresul.

Stresul si memoria spatiala

Memoria spatiala este esentiala pentru functionarea noastra in mediul inconjurator. Reprezinta un fel de harta interioara a tuturor lucrurilor care ne inconjoara si ne ajuta sa functionam in conformitate cu ceea ce am memorat deja privind mediul in care ne aflam. Memoria spatiala si memoria vizuala (folosita adesea in procesul de invatare) sunt interconectate.

Un studiu realizat in anul 2010 de catre un grup de cercetatori de la Universitatea din Iowa si publicat in Journal of Neuroscience a aratat ca nivelul crescut de cortizol (cunoscut si sub numele de „hormon al stresului”) reduce memoria spatiala. Cercetatorii au aratat ca un nivel ridicat de cortizol afecteaza sinapsele din zona creierului care se ocupa cu memoria de scurta durata.

Stresul acut si memoria

Conform unui studiu publicat in anul 2009 in Journal of Neuroscience, stresul acut, asociat cel mai adesea cu evenimentele traumatice, determina stocarea amintirilor legate de respectivul eveniment in zona creierului responsabila de mecanismele de supravietuire si actioneaza ca un sistem de protectie impotriva viitoarelor traume. Acelasi sistem, insa, este responsabi de aparitia anumitor afectiuni precum sindromul de stres posttraumatic.

Stresul cronic poate cauza modificari permanente la nivelul creierului

Stresul prelungit sau cronic poate avea, conform unui studiu realizat de oameni de stiinta de la Universitatea din California, Berkeley, efecte pe termen lung asupra creierului. Stresul determina dezvoltarea materiei albe, care ajuta la transmiterea semnalelor prin creier, dar scade numarul de neuroni necesari pentru procesarea informatiei. Neurologii spun ca acest dezechilibru afecteaza capacitatea de functionare a creierului si poate creste riscul aparitiilor bolilor mintale.

Nivelul crescut de cortizol si accesarea informatiilor stocate

Un grup de oameni de stiinta, condus de Sandra Ackerman de la Universitatea Basel din Elvetia, a mers mai departe cu cercetarea modului in care hormonul stresului (cortizolul) afecteaza memoria. Concluzia a fost ca, desi un nivel crescut de cortizol accelereaza memorarea, in acelasi timp afecteaza accesul la informatiile stocate. In creier, cortizolul se leaga de receptorii din zonele dedicate invatarii si memoriei, iar daca in timpul procesului de invatare sustine memorarea informatiilor, in faza de reamintire impiedica accesarea lor.

Stresul, asadar, influenteaza puternic procesele de invatare si de memorare si poate avea consecinte permanente asupra structurii creierului. Medicii subliniaza, de aceea, importanta constientizarii efectelor negative ale stresului (in special ale stresului cronic si stresului acut) si necesitatea urmarii unui tratament sub supravegherea medicului specialist.

La final de articol, nu uitati: e nevoie de informatie pentru a face alegeri inteligente, e nevoie de dragoste si grija pentru armonia trupului si a mintii si e intotdeauna nevoie de magia naturii pentru sanatate si viata!

Surse:

Associations between Basal Cortisol Levels and Memory Retrieval in Healthy Young Individuals, Sandra Ackermann, Francina Hartmann, Andreas Papassotiropoulos, Dominique J.-F. de Quervain, Björn Rasch,  Journal of Cognitive Neuroscience

Stressed Memories: How Acute Stress Affects Memory Formation in Humans, Marloes J. A. G. Henckens, Erno J. Hermans, Zhenwei Pu, Marian Joëls, Guillén Fernández, The Journal of Neuroscience

Adrenocortical Status Predicts the Degree of Age-Related Deficits in Prefrontal Structural Plasticity and Working Memory, Rachel M. Anderson, Andrew K. Birnie, Norah K. Koblesky, Sara A. Romig-Martin and Jason J. Radley, The Journal of Neuroscience